آشنایی دانش‌آموزان شوشتری در شهر و روستا با میراث فرهنگی شوشتر

زندگی و پویائی آثار تاریخی تا زمانی است که مردم از آنها حمایت و نگهداری کنند و هر زمان که این نگاه از این آثار ارزشمند گرفته شود باید منتظر مرگ تدریجی آنها باشیم . اطلاع رسانی به تمامی اقشار جامعه به ویژه کودکان ضامنی برای حیات آثار و بناهای تاریخی است برپایی کلاس های آموزشی برای کودکان در مدارس شهر و روستا جهت آگاه نمودن آنان از اهمیت های آثار تاریخی و مراقبت از آنها، بی شک از استخدام نمودن نیروهای زیادی جهت پایش و مانیتورینگ آثار کار سازتر خواهد بود . در این میان یکی از وظایف سازمان میراث فرهنگی وپایگاه های آن به ویژه پایگاهای جهانی برپایی کلاس های آموزشی به منظور آشنایی با چگونگی نحوه رفتار در محدوده های تاریخی و مراقبت از آن ها برای کودکانی است که صاحبان فرهنگ آینده جامعه خواهند بود. هرچقدر که در این خصوص فعالیتهای گسترده تری صورت گیرد شاهد نتایج مطلوبتری در آینده خواهیم بود.

پایگاه میراث جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر از آغاز تأسیس تا کنون در این خصوص برای کودکان شهر و روستاهای شوشتر برنامه های مختلفی با همکاری اداره آموزش و پرورش داشته است .بازدید های علمی از آثار، برگزارکلاس های آموزشی و آشنائی با آثار تاریخی شوشتر برای مربیان پیش دبستانی ،رها نمودن تعداد زیادی اردک و بچه ماهی در رودخانه و برخی برنامه های مناسبتی نظیر شب یلدا و جشن باد بادکها از جمله این فعالیتها به حساب می آیند .

از سال ۱۳۹۰ این پایگاه به منظور معرفی اهمیت های میراث جهانی و معرفی سازه های آبی اقدام به پخش برنامه ها و فیلم های آموزشی در این خصوص نموده که نتایج و تأثیرات آن را می توان از روی آثار و نقاشی های کودکانه این عزیزان مشاهده نمود .

در اجرای این برنامه ها تیمی از کارشناسان پژوهشی پایگاه، متشکل از سرکار خانم ارجمندی مشاور کودک در پایگاه سازه های آبی، سرکار خانم فروغ علیزاده ، سرکار خانم مریم سعدی و آقای علی محمد چهارمحالی معاونت پژوهشی و فنی، با اداره آموزش و پرورش شوشتر به منظور ارائه دوره های آموزشی در مدارس مختلفی از شوشتر و حومه همکاری داشته اند.

آخرین مدرسه ای که پذیرای کارشناسان این پایگاه بوده مجتمع آموزشی و پرورشی دکتر حسابی در روستای حاج منعم در تاریخ۹/۸/۹۱ بوده است .درتمامی این برنامه ها دانش آموزان بعد از آموزش اقدام به کشیدن نقاشی از برخی آثار تاریخی وچگونگی نگهداری آنها با زبان و حالات کودکانه خود کرده اند که در نوع خود بسیار جالب و دیدنی می باشند.

شایسته است تا مسئولین در این خصوص اقدامات و زیر ساختهای لازم برای این کودکان جهت بازدید از آثار تاریخی را فراهم کنند چرا که حضور کودک در کنار آثار و بیان اهمیت ها و تذکرات بسیار موثر تر خواهد بود.

امید واریم تا با توکل بر خدای متعال و همکاری مسئولین این مهم تا دور افتاده ترین روستای و محروم ترین مدرسه های روستائی این شهرستان انجام پذیرد .

علی محمد چهارمحالی
معاونت فنی و پژوهشی پایگاه میراث جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر

شهر: 
دسته بندی: 

افزودن یک دیدگاه تازه