اگر محوطه های باستانی در رامهرمز مورد تعرض قرار می گیرند پس چرا چاره ای اندیشیده نمی‌شود؟

علیرغم ادعاهای مطرح شده ؛ اگر محوطه های باستانی در رامهرمز مورد تعرض قرار می گیرند چرا چاره ای اندیشیده نمی شود؟

هر گاه د رخصوص مسائلی که در حوزه میراث فرهنگی اتفاق می افتد به اظهار نظر و انعکاس دیدگاه افراد می پردازیم با واکنش های مختلفی روبرو می شویم . این واکنش ها عمدتاً به این دلیل به وقوع می پیوندد که نشان از توجه مردم به این حوزه دارد .

چندی پیش فیلم و نامه ای به دستم رسید که محتوای آن فیلم و نامه برخوردار از مطالب مهمی بود که نیاز به بررسی کافی دارد . در آن فیلم که از سه تراکت برخوردار بود تصاویری از اشیاء باستانی به چشم می خورد که ن اشیاء در بین دستان افرادی که چهره شانقابل مشاهده نیست رد وبدل می شوند .

در نامه ای که به همراه فیلم ارسال شده است مطالبی نگارش شده است که جمعی از حزب الله شهرستان رامهرمز آن را امضاءکرده اندنویسندگان این نامه در توجیه مطالبی که نگارش کرده اند متذکر شده اند : آنچه که نوشته شده است در راستای انجام فضیه امر به معروف .نهی از منکر است و مواردی که خدمتتان عرض می شود با اطمینان خاطر نقل می گردد تا انشاءالله در محضر الهی و پیشگاه باری تعالی و ائمه اطهار و شهدای اسلام شرمنده نباشیم .

امضاء کنندگان این نامه در بخش دیگری از نامه خود یادآور شده اند که ما این متن را بدون تحقیق و تفحص ارسال نکرده ایم چرا که خود را در پیشگاه خداوند متعال و در روز جزا جواب گو می دانیم . چرا که اقدامات این افراد باعث شده که مردم نسبت به میراث فرهنگی بی اعتماد گشته و افراد سود جو و منفعت طلب و متجاوز به بیت المال به عبارت بیشتری اقدام به تخریب و قاچاق عتیقه کنند .

نویسنده یا نویسندگان این نامه همچنین مشکلات بوجود آمده را تنها منحصر به میراث فرهنگی رامهرمز نمی دانند . آنان در نامه خود متذکر شده اند که پس از تاسیس اداره میراث فرهنگی در شهرستان رامهرمز امید می رفت که جلوی قاچاقچیان عتیقه جات که متجاوز به بیت المال هستند و ثروت نامشروعی با این کار به دست می آورند گرفته شود اما متاسفانه عملکرد برخی افراد باعث تشدید و تخریب آثار تاریخی و مذهبی شهر شده و حتی اقدام این مخربین را مشروعیت می بخشد و این قاچاقچیان با جسارت و اطمینان خاطر بیشتر به تخریب وحفاری غیر مجاز و سرقت در تل های قدیمی ، تاریخی و بقاع متبرکه دست می زنند . نویسنده یا نویسندگان این نامه در مصداق هایی که ذکر کرده اند به اسامی افرادی اشاره کرده اند که بنا به مصلحت از ذکرآنها خودداری می شود . در این نامه عنوان شده که یکی از افراد مسئول اجازه تخریب بسیار از منازل و مغازه های قدیمی را که بسیاری از آنها کاملاً سالم بوده اند را با دریافت چهار میلیون تومان رشوه صادر کرده است . همچنین اشاره شده است که مجوزهایی برای تخریب آثار تاریخی بقاع متبرکه علمدار ، سید محمد ، خواجه خضر و ..... با دریافت پول صادر شده است .

نویسنده یا نویسندگان این نامه در ادامه به تلاش برای آزادسازی دو نفر از کارگرانی که در روستای جوبجی عضو گروه باستان شناسی بودند واقدام به سرقت می کنند اشاره نمودند . جوبجی محوطه ای است که در اردیبهشت ماه سال 1386 مقادیر قابل توجه ای طلا و دیگر اشیاء قیمتی در آن کشف کردید . این کارگران که اقدام به سرقت کرده و در حین سرقت دستگیر می شوندو با توجه به اینکه درباره ایشان استشهاد نامه تهیه گردیدو تحویل نیروی انتظامی شده بودند اما پس از چندی با تلاش یکی از کسانی که به کرات نام وی در این نامه ذکر شده بود آزاد می گردند .

در این نامه تلاش برای جلب رضایت برخی افراد که در دادگاه پرونده دارند ، بی توجه ای به گزارش های مردمی درباره حفاری های غیر مجاز ، خرید اشیاء عتیقه از مردم و روستائیان در رامهرمز و باغملک ، تشکیل باند حفاری غیر مجاز اشیاء عتیقه و .. و به افرادی منتصب شده که نامشان در این نامه ذکر شده است .

کشف نمونه ای از سنگ نوشته که ظاهراً بدلی است و طی چند ماه پیش از یک خاطی در اهواز که نمونه آن در فیلم مورد نظر مشاهده می شود موضوع جالبی است که باید مورد بررسی قرار گیرد . وقتی فیلم را مرور کردم و نوشته را خواندم دو سوال به ذهنم خطور کرد . اول آنکه اگر چنین ادعاهایی صحت داشته باشند چرا با عاملین اصلی برخورد نمی شود . البته پس از پیدا کردن جواب این پرسش ، سوال دیگری به ذهنم خطور کرد . سوال دو اینکه اگر چنین آثاری در رامهرمز وجود دارد و یا قاچاق شده اند چرا درباره آنها اطلاع رسانی صورت نمی گیرد .

چرا با وجود گستردگی حفاری های غیر مجاز و تعرض به محوطه های باستانی تل برمی ، جوبجی ، زیره زرد ، دا و دختر و .... اطلاع رسانی دقیق و به موقع از میزان حفاری ها ، تعرضات و کشف آثار صورت نمی گیرد تا دوستداران میراث فرهنکی با آگاهی کامل از وضعیتی که این محوطه ها با آن مواجه هستند به قضاوت بنشینند .
در همین زمینه تصمیم گرفتم با مدیر اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری رامهرمز که چندین با نام وی در نامه ذکر شده بود گفت و گویی داشته باشم تا در خصوص مباحث مطرح شده پرسش هایی مطرح نمایم که فردین بیگدلی مدیر اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری رامهرمز اعلام کردکه به دستور رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خوزستان اجازه گفت وگو با هیچ رسانه ای را ندارد .

پس از اصرارمان برای انجام این گفت وگو وی بیان داشت : رئیس سازمان بخشنامه ای به مسئولین ادارات و معاونین در سطح استان ارسال داشته که انجام هر گفت وگویی از سوی شما با رسانه ها ممنوع بوده و صرفاً رئیس سازمان می تواند به انتشار اخبار و مطالب بپردازد .

مجتبی گهستونی

دسته بندی: