پاسخ انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان به سازمان میراث فرهنگی استان خوزستان

انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان هیچگاه به دنبال هویت سازی کاذب برای جای جای استان خوزستان نبوده است. این انجمن افتخار دارد تا با کمک رسانه ها به بهانه تخریب بخشی از لایه های باستانی قرار گرفته در مسیر یک پروژه قطار شهری ، بخشی از تاریخ شهر اهواز را بازگو نماید.

انجمن تاریانا به عنوان نخستین گروهی که با اعتقاد به یاستانی بودن بخشی از مسیر خط یک قطار شهری اهواز که وجود لایه های باستانی و سفال های سالم و شکسته، شال ستون یا سنگ آسیاب مشاهده نموده همواره سعی کرده است با استناد به مستنداتی که موجود است جز حقیقت حرفی نزند به همین دلیل بر خود واجب می داند در پاسخ به آخرین اظهارات مدیر کل محترم میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان و جوابیه اخیر اداره کل مورد نظر پیرامون وقایع بوقوع پیوسته در مورد مشاهده اشیاء تاریخی در ایستگاه فرهنگی (سخیریه) برای تنویر افکار عمومی مطالبی را مطرح نماید.

۱-  از اینکه مدیر کل محترم میراث فرهنگی خوزستان بر خود واجب دانسته که در چندین گفت و گو بر اظهارات سخنگو انجمن مطالبی را مطرح نمایند نشان از توجه ایشان به یک موضوع مهم دارد که جای تقدیر است.

۲- رد کردن سخنان دوستداران میراث فرهنگی آسان ترین راه است و رد این اظهارات اندکی از قدر و منزلت ماهیت انجمن های دوستدار میراث فرهنگی نمی کاهد. به همین دلیل رد کردن وجود آثار تاریخی در ایستگاه مترو از سوی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و قطار شهری اهواز چیزی از ارزش تاریخی هرمز اردشیر کم نمی کند.

۳- فکر می کنیم در حال حاضر مهم نباشد که اشیاء یافت شده در ایستگاه فرهنگی ساق ستون هستند یا شال ستون و یا سر ستون و یا مهم نیست که این اشیاء چند سال قدمت دارند بلکه مهم آن است که اشیاء مورد نظر کشف شده ارزش تاریخی دارند و اداره کل میراث فرهنگی خوزستان به عنوان متولی قانونی آثار تاریخی موظف به حفاظت از آنها است.

۴- ابهام گویی و کلی گویی با وجود کارشناسان خبره در اداره کل میراث فرهنگی خوزستان که برای تمام فعالان فرهنگی مورد احترام هستند قابل تامل است. لذا انتظار می رود دقیقا مشخص گردد که اشیاء یافت شده متعلق به کدام دوره خاص است.

۵- مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان در بخشی از آخرین گفت و گو خود اظهار داشته اند که بخشی از آثار فرهنگی از تپه های حصیرآباد (شاید هم آسیه آباد) به پائین دست منتقل شده است. اما مشخصا عنوان نشده است تکلیف لایه زیرین که سازه می باشد چیست؟

۶- با توجه به اظهار نظر مدیر کل محترم میراث فرهنگی خوزستان مبنی بر آنکه بقایای شهر هرمز اردشیر که در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده مربوط به تپه های حصیر آباد است ما مطمئن هستیم که اطلاعات داده شده به وی هیچگاه اطلاعات کاملی نبوده و کارشناسانی که این گفتارها را در ذهن مدیر کل محترم القاء نموده اند باید در مقابل افکار عمومی پاسخگو باشند. چرا که اگر اظهارات کارشناسان میراث فرهنگی خوزستان درست باشد پس چرا هیچ گاه برای کاوش، حفاظت ، مرمت و معرفی تپه های حصیر آباد اقدامی نشده است. در اینباره خوشحال هستیم که اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در یک بیانیه رسمی بخشی از موقعیت هرمز اردشیر را مشخص می کند.

۷- در بخش دیگری از جوابیه ادراه کل میراث فرهنگی خوزستان آمده است که گمانه زنی های دقیق منوط به بررسی های پژوهشکده باستان شناسی است که در این خصوص به مدیر کل محترم میراث فرهنگی خوزستان اعلام می داریم که اگر قرار است همان تیم باستان شناسی سال ۱۳۸۷ در محل مستقر شود و مانند کیفیت گذشته اقدام به کاوش نماید ما زحمت مدیر کل را کم کرده و از هم اکنون نتیجه را به وی اعلام می نماییم چرا که از نظر تیم قبلی هیچگاه مسیر خط یک قطار شهری باستانی نیست. از سویی دیگر ضمن استقبال از ادامه پژوهش های باستان شناسی برای یافتن شهر هرمز اردشیر پیشنهاد می نماییم که تیمی مجرب از پژوهشگران و کارشناسان خوزستانی که در موارد عدیده نشان داده اند که بسیار لایق و مجرب تر از کارشناسان مرکز می باشند با اسقرار در تمامی خطوط خط یک قطار شهری پژوهش های مربوط به احتمال وجود آثار و لایه های تاریخی را آغاز نمایند.

۸- جوابیه نویس اداره کل میراث فرهنگی خوزستان نوشته، ما نخستین افراد بوده ایم که وارد قطار شهری شده و عکس های مربوط به ۵ مرداد را از موقعیت مورد نظر گرفته ایم، ما ضمن احترام به این نظریه اعلام می داریم که عکس های گرفته شده در آن تاریخ توسط انجمن تاریانا گرفته شده و همان روز در اختیار رسانه ها و سپس در روز ششم مرداد به اداره کل میراث فرهنگی خوزستان تحویل گردید تا این سازمان با درک درست از موضوع و رویت آثار تاریخی قبل از هرگونه اتفاق ناخوشایندی اقدامات حفاظتی لازم را انجام دهد.

۹- دوستداران میراث فرهنگی انتظار دارند برای بررسی های لازم با اخذ مجوز از پژوهشکده باستان شناسی، عملیات کاوش های باستان شناسی در قطار شهری اهواز را با استفاده از باستان شناسان خوزستانی آغاز نماید.

۱۰- بسیار مایه سرافرازی است که اداره کل میراث فرهنگی خوزستان خود را در حفاظت از میراث تاریخی استان از فعالان پیشتاز می داند ،موضوعی که از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸ در این خصوص تلاش چندانی مشاهده نشده است. لذا آرزومندیم که سازمان میراث فرهنگی در حفاظت از کلیه آثار تاریخی نه تنها از دوستداران میراث فرهنگی بلکه از حفاران غیر مجاز ، سازندگان سدهای تاریخی، تیغ بلدوزرهای کشاورزان و... هم پیشتاز باشد.

۱۱- در جوابیه مورد نظر گفته شده که پروژه های عمرانی باید از قبل استعلام میراث فرهنگی داشته باشند و هرگاه در حین انجام کار به آثار برخورد کردند باید به سازمان میراث فرهنگی اطلاع دهند. لیکن این سئوال مطرح است که چرا هیچ گاه قطار شهری وجود آثار و لایه های تاریخی را اطلاع نمی دهد و همواره دوستداران میراث فرهنگی به صورت اتفاقی از وجود آثار و لایه های باستانی مطلع می شوند. در حالی که طی بخشنامه ۶۲۱۸۰/۱۰ مورخ ۵/۳/۱۳۷۵ استانداری خوزستان به کلیه دستگاههای دولتی این موضوع ابلاغ شده است.

۱۲- حال ضروری است که به اطلاع سازمان میراث فرهنگی و قطار شهری برسانیم که انجام عملیات اجرایی خط ۲۳۰ کیلو ولت خط یک قطار شهری در نزدیکی تپه باستانی آسیه آباد و ایستگاه فرهنگی هم بدون استعلام از سازمان میراث فرهنگی انجام شده و دوستداران میراث فرهنگی، یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان را از این موضوع مطلع کرده که تا کنون مشخص نیست که آیا سازمان میراث فرهنگی به وظیفه خود برای بررسی محل عمل کرده است یا خیر.

۱۳- مدیر کل محترم میراث فرهنگی اظهار داشته اند که آثار فرهنگی یافت شده در کارگاه قطار شهری نگهداری می شوند که در این خصوص از مدیر کل محترم خواهشمندیم همین اندک آثار فرهنگی را از سازمان قطار شهری تحویل گرفته و حفاظت نمایند.

۱۴- مدیرکل محترم اظهار داشته اند که عوامل میراث فرهنگی به صورت همیشگی با قطار شهری در ارتباط هستند که این اظهار نظر را با صراحت رد نموده چرا که اگر این ارتباط دائمی می بود چرا دوستداران میراث فرهنگی خارج از کادر اداری زودتر از همگان از وجود آثار فرهنگی در کارگاه مترو مطلع می شوند.

۱۵- مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان در جوابیه خود ادعا نموده اند که اگر در طول عملیات حفاری مترو به شهر هرمز اردشیر مواجه شوند برای نجات بخشی آن اقدام می شود که این گفتار شجاعانه بسیار باعث خرسندی و دیگر فعالان فرهنگی شده و دیوارهای بی اعتمادی را با این گفتار و کردار عملی در حال فرو ریختن می بینیم. اما یک سئوال باقی می ماند که اگر در مسیر مطالعات که ظاهرا منظور مدیر کل محترم مطالعات مربوط به قطار شهری می باشد به شهر هرمز اردشیر برخورد شود با چه قدرت اجرایی و پشتوانه یی می تواند آن را نجات دهد.

۱۶- حال که مدیر کل محترم از مطبوعات و سایر رسانه ها دعوت می نمایند که در کنار کارشناسان میراث فرهنگی قرار گیرد که اقدامی شایسته و پسندیده است متقابلا ما نیز به عنوان دوستداران میراث فرهنگی که بدون هیچ گونه انگیزه مادی و فردی پا در این راه نهادند ه اند به این اظهارات احترام گذاشته و از این نهاد درخواست داریم که انجمن ها را در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها به هر نحو ممکن که صلاح می داند مشارکت دهد و آنها را جزیی از پیکره سازمان بداند.

۱۷- مدیر کل محترم میراث فرهنگی در بخشی از گفتار متناقض خود اظهار می دارند که آثار یافت شده مربوط به دوره قاجار است و از سویی می گوید که کارشناسان، در ایستگاه قطار شهری آثاری از دوره اسلامی و پیش از اسلام راه مشاهده نموده اند. حال این پرسش مطرح می شود که واقعا آثار یافت شده مربوط به دوره قاجار است یا دوره های تاریخی پیش از اسلام؟

۱۸- ادراه کل میراث فرهنگی خوزستان در چندین اظهارنظر دوستداران میراث فرهنگی تاریانا را به سیاه نمایی متهم نموده است و آنها را فاقد توانایی در ارائه پیشنهادات اصلاحی دانسته است. اما جهت افزایش آگاهی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و تنویر افکار عمومی اینکه سیاه نمایی هنگامی معنا می دهد که کار درستی انجام شده باشد و آگاهانه آن را نادرست جلوه دهند. آیا با این تعریف اطلاع رسانی به هموطنان محترم در خصوص وجود پیشینه تاریخی منطقه یی که زیر پایشان قرار دارد سیاه نمایی محسوب می شود که به شما کمک می نماید به وظیفه سازمانی تان عمل کنید.حال تلاش دوستداران میراث فرهنگی سیاه نمایی محسوب می شود یا اظهارات شما. آثار تاریخی برابر قوانین کشور جز منافع ملی و مصالح عمومی محسوب می شوند آیا فعالیت و پیگیری های شبانه روزی انجمن های دوستدار میراث فرهنگی خوزستان در جهت حفاظت وجب به وجب تاریخ خوزستان سیاه نمایی محسوب می گردد؟ قابل توجه اینکه دوستداران میراث فرهنگی هیچ گاه نه دروغ می گویند و نه سیاه نمایی می کنند. حفاظت از آثار تاریخی برابر قانون برنامه چهارم توسعه از ارکان اقتدار حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران است آیا تلاش انجمن های دوستداران میراث فرهنگی برای حفاظت از آثار تاریخی که نتیجه آن ارتقاء و افزایش اقتدارحاکمیت نظام و کشور می باشد سیاه نمایی است یا اظهار نظرهای عمدتا غیر واقعی شما در خصوص حفاظت از آثار و محوطه های تاریخی.

۱۹- انجمن تاریانا با مطالعه بیش از ۶۰ منبع موثق تاریخی که برای مطالعه همگان موجود است همچنان بر وجود شهرهرمز اردشیر در محدوده فعلی شهر اهواز و به خصوص در مسیر قطار شهری اهواز بر اثر شواهد و قرائن موجود اعتقاد دارد.

 

انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان

سوژه: 
دسته بندی: 

افزودن یک دیدگاه تازه