کاهش حضور گردشگر در استان خوزستان

سفرهای نوروزی در حالی به پایان رسید که گفته می‌شود بیش از ۲۱ میلیون نفر در طول تعطیلات از اماکن تاریخی، تفریحی و گردشگری دیدن کردند. این در حالی است که بازدید از اماکن تاریخی در اکثر مواقع بدون حضور راهنمایان گردشگری، ارائه بروشور، اطلاعات و توضیحات کارشناسانه بوده و گردشگران فقط از این اماکن دیدن کرده‌اند.

به گزارش CHN بازدید از اماکن تاریخی بخشی از برنامه گردشگری در کشور است. مردم ایران با سفر به شهرها و مناطق تاریخی، هویت خود را در این دیدارها تازه می‌کنند و با لذت به تماشای آثار تاریخی می‌نشینند. اما زمانی این لذت دو چندان می‌شود که گردشگران از چند و چون ساخت آثار تاریخی کشور مطلع شده و روایتی از تاریخ را در حاشیه هر اثر بدانند.
راهنمای گردشگری از جمله خدماتی است که متولیان امر گردشگری کشور باید در اختیار مسافران قرار دهند. رشد گردشگری از اماکن تاریخی بدون آگاهی از مباحث پیرامون هر اثر، تنها به بازدید کورکورانه اثر منتهی می‌شود و از سوی دیگر نبود کارشناسان و راهنمایان گردشگری باعث درج اطلاعات غلط و نادرست از سوی گردشگران به یکدیگر نیز می‌شود.

نوروز ۸۹ در حالی طبق آمارهای ارائه شده ۲۱ میلیون بازدید کنده از اماکن تاریخی،‌ تفریحی و گردشگری داشته که کمترین خدمات گردشگری به آن‌ها ارائه شده است. این در حالی است که از این آمار به عنوان یک موفقیت گردشگری کشور یاد می‌شود.

معضل ارائه اطلاعات گردشگری درباره آثار و اماکن تاریخی تنها به تهران مربوط نمی‌شود. این معضل همچون سال‌های قبل گریبان آثار تاریخی کشور را در اکثر شهرها گرفته بود و در بیشتر بازدیدها، گردشگران با دریافت کمترین اطلاعات تنها به دیدار از اماکن دل‌خوش بودند.

مجتبی گهستونی سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان (تاریانا) درباره ارائه خدمات گردشگری در این استان به CHN می‌گوید: «در سال جاری استان خوزستان در دومین سال پیاپی با ضعف شدید اطلاع رسانی همراه بود. در سال جاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان تنها موفق شد یک نقشه به صورت مشترک با سازمان هلال احمر خوزستان منتشر کند. در مابقی شهر ستان‌ها نیز برشورهای مشترکی از سوی ادارات میراث فرهنگی و دیگر نهادهای شهرستانی منتشر و عرضه شد که در بعضی از شهرستان‌ها نیز این مجموعه‌های تبلیغاتی خرید و فروش می‌شد.

به گفته وی و طبق گفته بسیاری از راهنمایان گردشگری استان خوزستان، تعطیلات نوروزی برای آنان تعطیلات درآمدزایی نبود چرا که به دلایل مختلف گردشگران اندکی به خوزستان سفر کردند که بسیاری از گردشگران هم تمایلی برای استفاده از راهنمایان گردشگری نداشتند.

گهستونی می‌گوید: «با آغاز تعطیلات و شروع به کار ستاد تسهیلات نوروزی خوزستان، به دلیل اینکه رشد گردشگری در بسیاری از استان‌های کشور با رشد و شکوفایی همراه بود بسیاری انتظار داشتند که شاهد حضور میلیون‌ها گردشگر در خوزستان باشند اما این انتظار بی‌فاید بود چرا که در میان استان‌های کشور، خوزستان نه تنها از رشد گردشگر با احتساب کاروان‌های راهیان نور که با هدف حضور در مناطق عملیاتی به خوزستان سفر می‌کنند برخوردار نبود بلکه با کاهش ۴۰ درصدی مسافر نیز همراه بود. طبق آمارهای ارائه شده از سوی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، استان خوزستان در زمینه جذب گردشگر، تردد زیاد و اسکان مسافر نوروزی از استان‌های همسایه خود مثل بوشهر، فارس و اصفهان هم عقب‌تر بود.»

به گفته وی البته در نوروز ۸۹ خدمات متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته در خوزستان به گردشگران داده شد که از آن‌جمله می‌توان به برگزاری سیاه چادر بختیاری‌ها و موضیف اعراب، برگزاری ۱۵ شب جشن عیدانه کارون با حضور بسیاری از چهره‌های مطرح سینما وتلویزیون، راه اندازی نزدیک به ۳۰ کمپینگ اقامتی، اختصاص کیوسک‌های از من بپرس و برپایی سفره هفت سین در ۸ منطقه شهرداری اهواز اشاره کرد.

همچنین به گفته گهستونی طبق پیگیری‌های به عمل آمده از مجموعه گردشگران ورودی به استان خوزستان نزدیک به یک دوم گردشگران از اماکن تاریخی و گردشگری بازید به عمل آوردند.

از سوی دیگر در سال جاری نیز حضور نیروی انتظامی خوزستان با برپایی چادرهای اسقرار پلیس که به راهنمایی مسافران نیز می‌پرداختند و هلال احمر که علاوه بر کارهای امدادی به همیاری مسافران می‌رفتند و همچنین آموزش و پرورش که با اختصاص مراکز آموزشی به مسافران نوروزی خدمات ارائه می دادند از نقاط قوت نوروز ۸۹ در خوزستان بود.

اما جالب آن‌که به گفته گهستونی در استان خوزستان که دو مجموعه چغازنبیل و سازه های آبی شوشتر در فهرست جهانی قرار گرفته‌اند با بازدید‌های قابل توجهی همراه نبودند، به گونه‌یی که میزان آمارها از بازدید بعضی بناها که از جنبه‌های دیگری حائز اهمیت هستند چندین برابر این مجموعه‌های جهانی بوده است.  بازدید ۳۰ هزار نفری از مجموعه سازه های آبی شوشتر و بازدید ۶۰ هزار نفری از چغازنبیل که پس از تعطیلان نوروز آماری به دور از واقعیت در این بار انعکاس یافت نتیجه ضعف کسانی است که در حوزه گردشگری خدمت می کنند.

ارائه خدمات گردشگری در اماکن تاریخی، جزء ابتدایی‌ترین روش‌های جذب گردشگر است. این درحالی است که به ارائه چنین خدماتی در اماکن تاریخی کشور توجه چندانی نمی‌شود و در اکثر مواقع آثار تاریخی از روایت چندانی برخوردار نیستند. همین امر سبب می‌شود که وقتی گردشگران برای دیدن این آثار به شهرهای مختلف سفر می‌کنند، وقت خود را تنها به دیدن این آثار صرف می‌کنند و موضوع تازه‌ای نمی‌آموزند.

دسته بندی: