سفر با نقاش ضدجنگ استرالیایی اکس دِ مدیچی همراه با الهام برای نقاشی

همراه با هرمز امامی
باشو
در یک مضیف (مهمانخانه) بردیه در سوسنگرد

یکی از حاشیه های ششمین جشن راهنمایان گردشگری ایران حضور «اکس دِ مدیچی» نقاش استرالیایی بود. دو روز مانده به پایان بهمن ماه راهی ارومیه می شویم.

از آنجایی که گروه راهنمایان گردشگری خوزستان یک روز پیش از شروع رسمی جشن راهنمایان به ارومیه ورود پیدا کرد، شب هنگام فرصتی فراهم شد تا به همراه خانم سوسن جهرمی رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خوزستان به دیدار گروهی ازبرگزار کنندگان جشن از جمله آرش نور آقایی، نفیسه آذرسینا و... که با حضور ذوالفقاری مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی پیگیر کارها بودند در هتل جهانگردی ارومیه برویم.

در این محل فرصتی فراهم شد تا به عنوان روزنامه نگار و یکی از فعالان میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان به «ایکس دِ مدیچی» خوش آمد بگویم. همین موضوع باعث شد تا در مدت زمان قابل توجهی به طور کامل بخش‌های گوناگون میراثی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان را معرفی کنم به گونه‌ای که احساس شیفتگی به این بانوی نقاش دست داد.

اما با گذشت دو هفته از اسفند 1391 محسن حاجی سعید تماس گرفت و خبر از حضور خانم «اکس دِ مدیچی» را در خوزستان داد و در خواست کرد که او را برای بازدید از بخش‌های گوناگون خوزستان همراهی کنم.

در روز نخست این نقاش ضدجنگ و صلح طلب را به بازدید از یادمان های دفاع مقدس در مسیر خرمشهر و همچنین تالاب نیشکر (ناصری) بردم. در طول مسیر از شهدای هور، رمضان، مناطق عملیلتی همچون جفیر و طلاییه، عملیات بیت المقدس سخن گفتم. در خرمشهر بازدید از موزه دفاع مقدس، مسجد جامع و نقاشی های ناصر پلنگی و موزه دفاع مقدس بخشی از سفر ما بود.

در ادامه سفر به سمت جزیره مینو و آبادان رفته و مسجدرنگونی‌ها را دیدیم. حضور در کناره رودخانه اروند رود، بازدید از سینما تاج (نفت)، خانه بچاری، بافت قدیمی بوارده و بریم از دیگر بخش های سفر بود.

در روز نخست و در تایم عصر به بعد به سمت سوسنگرد رفتیم که من درباره حمدیه، شهدای عشایر در نزدیکی گمبوعه، کشتار مردم ابوحمیظه، مقاومت مردم هویزه، سوسنگرد و بستان برای همراهانم صحبت کردم. بازدید از یادمان شهید چمران در دهلاویه از دیگر بخش های سفر مان بود. سخن گفتن درباره تاریخچه این مناطق و برخورداری از ویزگی‌های مردم شناسی و طبیعی منطقه از دیگز نکات بود. اقامت کوتاه در مضیف بردیه سوسنگرد خاطره زیبایی در ذهن همراهانم ایجاد کرد.

در روز دوم به قلب تاریخ رفتیم. ابتدا از زیگورات دورانتاش موسوم به چغازنبیل و پیرامونش سفر کرده و کلی بهره بردیم. در نهایت با حضور در هفت تپه ابتدا موزه را بازدید کردیم و سپس متوجه حضور «هایدماری کُخ» در هفت تپه شده و همگی با ایشان دیدار نمودیم. بازدید از آزمایشگاه مجهز پایگاه چغازنبیل و هفت تپه از دیگر اتفاق های روز دوم سفر ما بود.

در ادامه سفر کاخ آپادانا، باغ موزه و قلعه فرانسوی‌ها را در شوش و همچنین به زیارت دانیال نبی در کنار رودخانه شاوور رفتیم. خداحافظی با گروه با ابراز لطف همگی به خصوص «اکس دِ مدیچی» همراه بود. از او درخواست کردم از خوزستان الهام خوب بگیرد و به نقاشی کردن بپردازد تا بتوانم برای او نمایشگاهی برپا کنم. من شادمان از خوش گذشتن به همراهانم آنها را ترک گفته و به اهواز بازگشتم. هدف از سفر خانم دِ مدیچی الهام گرفتن برای نقاشی بود.